Wankelmoed 2018 © Pix4Profs: Ramon Mangold.jpeg

Café Wankelmoed

Aan het eind van 2018 presenteerde Peter Dictus opnieuw een serie avonden in Café Wankelmoed, dit keer over gedeelde identiteit, met onder meer Peter Winnen, Marlon Kicken, Marianna Geraci, Amjad Ramli, Anas Mohamad, Eyad Shawi, Jack Nouws, Lilian van Elteren, Wim Voermans, William de Bruijn, Cees Jorissen, Annelies Wijnen en Peter Pim Windhorst. Kijk verder op deze pagina voor een recensie van Joost Klaverdijk in BN/De Stem.

Na de eerste serie in 2017 met Astrid Kersseboom, Jan van Steenoven, Gerard van Maasakkers en Leny Poppe-de Looff, ging Café Wankelmoed aan het eind van 2018 opnieuw open. Drie avonden vol onverwachte ontmoetingen, theatrale tussenkomsten, stoere verhalen en breekbare gesprekken. Dit keer over een actueel en soms beladen onderwerp: gedeelde identiteit. Wie of wat maakt jou tot wie je bent, tot welke groep je behoort. En tot welke groep je niet behoort. Hoe werkt dat, als het erop aankomt: bén je dan iemand of hoor je ergens bij. En als je nergens bij hoort, ben je dan niemand?


28-29-30 december 2018 - 20.30 uur

samenstelling: Peter Dictus (presentatie) & Corné van Sprundel (regie)

huisorkest: Sam en Wim Dictus

m.m.v. Café In Den Anker, Arjan van Tricht, Van de Poel Electro, Studio Mieters, Jules Vereecken, Irma Rens, Paula Rens, Kris Sickers en TG Nomen.


Geanimeerde gesprekken in 'Café Wankelmoed’ in Zundert: een blijvertje

ZUNDERT - Het is een beproefd recept: een stamtafel, gasten met een boeiend verhaal en een gastheer die het kundig en geanimeerd in goede banen leidt. ‘Café Wankelmoed’ in Zundert biedt dit alles in ruime mate. Voor het tweede jaar in successie was café In den Anker aan de Rucphenseweg drie avonden het toneel voor de boeiende talkshow, gepresenteerd door de Zundertse theatermaker Peter Dictus. 

Ogenschijnlijk losjes stuurde hij zaterdagavond zijn gasten en de bezoekers door het thema 'identiteit'. Hij bevroeg er drie andere jonge theatermakers over, van oorsprong uit Polen, Litouwen en Armenië. Die zich alle drie, na al die jaren, niet meer thuis voelen in hun moederland, maar dat niet als belastend ervaren. ,,Het is gewoon niet meer mijn land", verwoordde Hiram uit Armenië het gevoel.

Vluchtelingen

Na dit drietal was de tafel voor twee Syrische vluchtelingen, die in Breda wonen. Vorig jaar speelden ze in de voorstelling 'Harmonie', over het Zundertse 'Nut en Vermaak', gemaakt door Dictus. De twee gingen in op het contact met Nederlandse ("sorry, geen tijd!") mensen en hun medewerking aan het stuk. ,,Het heeft me geholpen om eenvoudiger contact met Nederlanders te maken, dat was daarvoor moeilijker", zei een van hen. ,,Mede daardoor ga ik nu makkelijker met mensen om." De twee wezen er ook nog maar eens op dat het voor de meeste Syriërs, vaak universitair opgeleid, lastig is om hier aan betaald werk te komen. Een van hen is nu kapper, ,,maar dat zie ik meer als hobby. Eigenlijk ben ik bibliothecaris.”


De avond werd geopend door Lilian van Helteren, wiens dochter Nicole als vrijwilliger een opvangkamp voor kinderen in Mali leidt. Het laatste half uurtje van 'Wankelmoed' was voor Marlin Kicken, de cabaretier uit Aarle-Rixtel. Als iemand de spagaat van dubbele identiteit belichaamt, is hij het. De geadopteerde Curaçaoënaar heeft een Oost-Brabants accent waar je 'gij' tegen zegt, maar door zijn huidskleur loopt hij tegen allerlei vooroordelen aan. Zelfs al maakte hij ooit een droom waar door in zijn dorp Prins Carnaval te worden...

Lol

,,Ik wil in al mijn voorstellingen wel een maatschappelijk randje", zegt Dictus na afloop. ,,Ik gebruik eigenlijk dezelfde middelen als je ziet in De Wereld Draait Door. Je wil dat het publiek toch iets meekrijgt om over na te denken. Maar een avond als deze moet ook voor de lol zijn. Die combinatie zit hier wel goed in, denk ik. Mensen komen te weinig in de kroeg, ze lullen nauwelijks meer met elkaar. Ook niet over belangrijke dingen. Dat is een gemis, vind ik. Veel theater kun je zien als een soort omweg naar de bar. Prima. Als het aan die bar maar ergens over gaat.”

Volgend jaar komt er in ieder geval een derde editie, aldus Dictus.

Meer portfolio