Recensies

Moeland

Een bijna reëel beeld van de complexiteit van moderne migratie. Toch heeft het theatrale karakter deze voorstelling uitgetild boven het alledaagse. Als spiegel voor de toeschouwer heeft het veel zeggingskracht. Moeland is raak. (BN/De Stem, 15 september 2012)


Anna

Regisseur Koen Schyvens en Peter Dictus als scenarist en tekstschrijver hebben er met de hulp van zo'n zestig spelers, maar ook dansers, stemmen en filmers een spektakelstuk van gemaakt. Gelukkig zijn er ook genoeg 'kleine scènes', die het totaalbeeld wat meer menselijke maat meegeven. Anna, in al haar verschijningen, is zeer geslaagd. (BN/De Stem, 18 augustus 2007)


Romeo & Julia, De laatste zomer

Dictus heeft een ware krachttoer verricht door de klassieke tragedie rigoureus te bewerken tot een geheel nieuw stuk, zonder rijmloze verzen. De schoonheid (en ingewikkeldheid) van Shakespeares taal ontbreekt, maar er staat wel een gedurfde directe taal tegenover die overtuigend klinkt en vaak geestig is. - BN/De Stem, mei 2000


De Arlésienne

De prachtige tekst van Peter Dictus is hier en daar ronduit poëtisch zonder geforceerdheid. Maar ook andere gevoelens en stemmingen zijn adequaat geformuleerd. De stemmen spelen daarin een hoofdrol. - BN/De Stem, 30 juni 2003

Hier (2005)

Eindelijk is er een cd van Peter Dictus. Zijn goede vriend Gerard van Maasakkers sprak bij de presentatie van ‘tien juweeltjes’ en dat zijn het ook. Vanaf de eerste tonen van openingsnummer ‘Dit is ze nou’ leun je achterover en geniet je van de poëtische teksten en melancholische klanken van Dictus. (..) Ontroerend en herkenbaar hoogtepunt is voor mij het nummer ‘Dancing Europa’ (over dansende bejaarden bij een Decap-orgel), maar daarna wordt het lastig om onderscheid te maken omdat al die juwelen even hard blinken. - René van der Velden, BN/De Stem

Zolang de zon, een interpretatie van Sunshine on Leith van The Proclaimers. Met een licht hoofdknikje naar de Schotse broertjes prefereer ik Dictus’ versie met afstand. - Hans van Deelen, New Folksounds

Kleinschaligheid en intimiteit in het kwadraat. Toch klinkt Dictus wel degelijk oprecht en zijn de meeste nummers de moeite waard, zoals ‘Dit is ze nou’, dat opvallend vertrouwd in de oren klinkt of ‘Hier’, waarin hij zich bewust is van zijn vaderschap en zijn achterland. - Henk Langenhuijsen, Brabant Cultureel

Dictus excelleert waar hij breekbaar durft te zijn, als in ‘Cor’, een ingetogen ode aan een dode vrouw in haar kist. ‘Kijk jou nou hier liggen, in je goeie goed, niemand die er nou nog toe doet’. Ieder woord op iedere noot is gewikt en gewogen. - Tom Tacken, Brabants Dagblad


Jutters Festival, Wijk aan Zee

Warme boeiende teksten. Poëtisch. Hij neemt je mee in zijn beelden.
Innemend, charmant, gastvrij, oprecht.
‘Dancing Europa’ is zeer origineel. - juryrapport, 4 juli 2004

Ander hoogtepunt: Peter Dictus uit Zundert. De man lijkt niet alleen fysiek op Stef Bos, ook zijn repertoire kan de vergelijking doorstaan. - Brabants Dagblad, 22 januari 2001


Bert & Dictus: Ongeneeslijke Melodieën

Aan dynamiek geen gebrek. Geinige uitstraling, leuke ideeën en muzikaliteit. Beetje aan de oppervlakte. Onmiskenbare mimische kwaliteiten. 'Waarom Henk' geniale smartlap. -Tubantia

Directer, hier en daar nog net niet grof. Momenten van grote kwaliteit. Mooi gebruik van ritmen, uitgemolken melodieën met hoorbare ironie. Schitterende persiflage op het eeuwige liefdeslied. 'Ongeneeslijke Melodieën' had iets heel fris. - Provinciale Zeeuwse Courant

Eén ziel, twee smoelen, samen sterk in komische acts, liedjes en praatjes. Wrang ironisch is hun liedje over de zorg voor de oude vader. Kostelijke parodie op het goedkope geblèr op Radio 3. Veelzijdig, een geheel eigen stijl en nu en dan knettergek. - Twentsche Courant

Platvloerser, maar niet minder leuk. Hilarische sketches en liedjes. Ze overdrijven dan wel, maar drukken het publiek toch ook met de neus op de feiten. Complimenten voor zang en begeleiding. - De Stem

Op luie kermismelodieën brachten zij enkele verrassend gemene liedjes over pedofilie en kerk ten gehore. De Ongeneeslijke Melodieën, zoals het programma van Bert & Dictus heet, klinkt als een klok! - Brabants Nieuwsblad

Duurt het nog lang? Dat gevoel komt niet op bij Bert en Dictus. In een zeer gevarieerde mengeling van pantomime, zang, toneel en dans zetten die twee in een prima afstemming op elkaar een goed stuk cabaret op het toneel: cabaretiers voor de lange termijn. - Weekblad Regio Oss

Bert & Dictus oogstten volop applaus met hun ingedikte voorstelling Ongeneeslijke Melodieën, een aaneenschakeling van dwaze en vaardig uitgevoerde nummers. Vooral het gemak waarmee Peter Dictus de lachers naar zijn hand wist te zetten, verraste mij, zoals in de persiflage op het milieuspotje en zijn kolderieke ervaring met de spermabank en de ode aan majorettes. - Brabants Dagblad

Een geweldig uit de hand lopend lied over hoe het zou zijn als Jezus een lekker wijf was geweest. Hoe de zanger daarbij bijna de plastic kitschzuil van De Burcht torpedeerde, is helaas niet voor herhaling vatbaar. - Uit in Leiden, Leids Cabaret Festival, 1994

En bij Bert & Dictus viel te lachen, wat ook een zeldzaam goed was. Hun smartlap Waarom Henk was een tophit van dit festival. De jury heeft aanstaande zaterdag nog het een en ander uit te leggen. - Leids Dagblad, Leids Cabaret Festival, 1994


Het Voorportaal

Op sommige momenten was Dictus super snel en overdonderde hij het publiek met doordenkertjes (..) Een goede finalist, minder lollig dan de anderen maar razend knap met taal stoeiend in z'n act over 'dubbers' en 'tobbers'. Een tegendraads programma, oordeelde de jury bij monde van voorzitter Pieter van Empelen. Men vond dat Dictus soms over de cabaretgrens heen ging en was benieuwd waar hij uiteindelijk met deze vorm van theater terecht komt. - Conamus Courant, Cameretten, 1989